sunnuntai 11. lokakuuta 2015

OH-CHQ lohkoepisodi, osa 2

Paljon on taas virrannut vettä Tourujoessa ja lentokoneemme moottori makaa levollisena Ranskassa.

Edellinen postaus päättyi päivämäärään 21.5.2015 ja tilanne on edennyt hitaasti, mutta epävarmasti.

Toimitusajaksi tarjouksessa oli määritelty "Toimitusaika tuotteelle on n. 6 viikkoa.".

Tässä on kerrottuna tapahtumat kronologisesti niin, kuinka ne ovat tapahtuneet. Jätämme tarkemman mielipiteen muodostamisen lukijalle.

1.6.2015

Maksoimme kokonaisuudessan ennakkolaskun moottorin korjauksesta.

2.6.2015

Saimme kuittauksen, että moottorimme on lähetetty Ranskaan.

4.6.2015 SMA

SMA on vastaanottanut moottorin.

11.6.2015 SMA

SMA lähetti JS:lle sähköpostin, jossa kertoo lähetyksen puutteet: Ei tehtyä ostotilausta, 40% tapauksesta maksamatta, osia puuttui.

15.6.2015

Kysyimme väliaikatietoja huollon etenemisestä.

16.6.2015

Saimme tiedon, että huolto etenee aikataulun mukaisesti.

22.6.2015 SMA

JS pyytää SMA:ta lähettämään 11.6. lähetetyn sähköpostin uudestaan.

26.6.2015

Kysyimme toimitusajan mahdollisesta täsmentymisestä. Ei vastausta.

29.6.2015

Soitimme Joen Servicelle kysyäksemme statusta. Vielä ei ole tullut Ranskasta mitään viestiä, joka heidän mukaansa on hyvä uutinen (kuulemma eivät ilmoittele koskaan mitään pl. tilanteet, jossa tulee jotain huonoa vastaan). Selvittelevät kuitenkin nyt tarkempaa aikataulua ja palaavat sähköpostitse.

30.6.2015 SMA

JS pyytää Ranskasta SMA:lta toimitusaikaa. SMA vastaa, että odottavat ostotilausta, puuttuvia osia ja 40% maksua.

1.7.2015

Kysyimme, olisiko tarkempaa aikataulua. Ei vastausta.

7.7.2015

Kysyimme, josko olisi mitään statustietoja. Ei vastausta.
Lähetimme samana päivänä myös Ranskaan kysymyksen, josko he antaisivat statustietoa.
Huomioitavaa on, että alkuperäinen Ranskan tarjous sisälsi 3 viikon toimitusajan heidän puoleltaan.
Tässä vaiheessa moottori oli ollut Ranskassa vähintään 4 viikkoa.

8.7.2015

Saimme Ranskasta vastauksen viestiimme:
We received the engine some weeks ago but major parts were missing. We have requested these parts as soon as we received the engine. We received the last  missing parts yesterday. We are in contact with Joen Services to solve some issues. As we have all the parts, we plan to start the work middle of next week after the on going engine in the shop. 
Joen Services is aware of the situation, you can contact him to have more information.

Myöhemmin saimme vielä lisäyksen tähän viestiin:
"All the parts were marked with red placards stating that there are unserviceable without complementary explanations"

10.7.2015

Soitimme Joen Servicelle kysyäksemme aiheesta.

Puhelu litteroituna:

JLK: "Mikäs CHQ:n moottorin status on?"
JS: "Siellä ne tehtaalla leipoo, lupas laittaa lisätietoa."
JLK: "Onko lähtenyt lisäroippeita koneeseen liittyen?"
JS: "Eeei sinne nyt oo mitään laitettu."
JLK: "Saimme Ranskasta viestiä, että "major parts" puuttuu, mitä nämä ovat olleet?"
JS: "Hoooo, pakoputki tais olla sellainen."
JLK: "Eli se ei lähtenyt moottorin mukana."
JS: "Joo, ja jotain muuta."


Myöhemmin puhelussa myös toimitusajasta kysyttäessä väitettiin, että toimitusajaksi tarjouksessa on luvattu 8 viikkoa.

17.7.2015 SMA

SMA saa JS:ltä vastauksen, että "all parts all serviceable" ja status on, että "engine baffles missing".

18.7.2015 SMA

Moottorin korjaus aloitetaan Ranskassa.

24.7.2015 SMA

Moottorin (ensimmäinen) kokoaminen aloitetaan.

27.7.2015 SMA

Moottori menee "bench testing".

3.8.2015

Tämän jälkeen lukuisien kyselyjen (luonnollisesti ilman vastausta) saimme lopulta viestin Ranskasta.
The assembly of the engine is on going.
We have exceeded the date we gave because the engine has arrived at SMA with missing parts (exhaust, turbo, ...).
It took about one month to recover these parts. During this time we received orders for other engines that were ready to be repaired. So we started the work after finishing these on going engines.
The engine was very dirty, it took us lot of time to clean the parts to check them. 
Eli pakoputken lisäksi moottorista puuttui ainakin turbo. Puuttuvien osien siirtämiseen Joensuu->Bourges meni kuukausi.

7.8.2015

Saamme Joen Serviceltä sähköpostin:
Kysyimme viime viikolla moottorin tilanteesta SMA:lta ja odottavatko he meiltä jotain toimenpiteitä. Saimme vastauksen että kaikki kunnossa
ja ilmoittavat kun moottori valmis. Tämä on tieto mikä meillä on tällä hetkellä. Ja siinä oli joitain lisäkorjauksia
joista laitamme laskua/infoa ensi viikolla kun toimiston henkilöt palaavat lomilta.
Kysyimme, miksi puuttuvat osat lähetettiin vasta jälkikäteen.
Tehdas halusi että ne lähetetään. Meillä ei ollut alunperin tarkoitus lähettää niitä koska mielestämme niissä ei ollut vikaa.
Kysyimme vielä, milloin saivat tiedon siitä, että ne pitää lähettää ja milloin lähetys tapahtui. Vastausta emme ole saaneet.

27.8.2015

Saamme JS:ltä sähköpostin, jossa on välitettynä SMA:n kirjoittama tapahtumakuvaus. Ko tekstissä olevat tiedot on koottu tähän tunnisteella SMA (päivämäärän jälkeen).

Viesti tuli maininnalla, että ensimmäinen virallinen tarjous on tullut SMA:lta vasta 17.7.2015 ja se oli ollut kuulemma erilainen mitä on toukokuussa alunperin keskustelu. Tästä ei ole tarkempaa informaatiota.

Viestissä kerrotaan myös, että moottorin testikäytössä (27.7.) on raportoitu kaksi virhekoodia (P2 sensor / blow-by parameters) ja ne olivat korjaantuneet vasta turbon vaihdon jälkeen.

Saamme samalle päivämäärälle JS:ltä ennakkolaskun, jonka sisältö on vähintäänkin kryptinen. Ennakkolaskun summa ylittää projektin kustannukset noin 100 %:lla.
Laskua ei ole hyväksytty vielä, koska hyväksymiselle ei ole perusteita.

--

Kausi 2015 on käytännössä CHQ:n osalta pelattu (tämä ei liene uutinen). Ensi kaudeksi kuitenkin toivoisimme saavamme koneen käyttöön ja siihen on vielä mahdollisuudet olemassa.

On onni, että CEW on ollut palveluksessamme tämän vuoden. Kallista se toki on ollut, mutta kalliimpaa olisi ollut se, että meillä ei olisi ollut toimintaa ollenkaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti